,

مهمترین مقررات حمل و نقل بین المللی کالا

مقررات حمل و نقل کالا

تمامی کریدور حمل و نقل در سراسر جهان برای اقتصاد تمامی کشورها ضروری هستند و برای اطمینان از جابجایی کارآمد و ایمن کالا نیازمند مقررات هستند. حقوق بین الملل بخشی از قوانین ملی است و باید توسط دادگاه های حوزه قضایی مناسب مورد تایید و اجرا قرار گیرد. در زمینه حمل و نقل، این بدان معنی است که ( کنوانسیون ) مقررات حمل و نقل بین المللی به مرور زمان تنظیم و اصلاح شده اند تا حمل و نقل کالا را در سطح بین المللی تنظیم کنند و از ملی شدن گسترده قوانین حمل و نقل جلوگیری کنند. این مقاله به بررسی مهمترین مقررات حمل و نقل کالا در بستر بین المللی و تحول آنها در طول زمان می پردازد.

چندین نوع کنوانسیون حمل و نقل بین المللی وجود دارد که برای تنظیم و استانداردسازی حمل و نقل کالا و مسافر از مرزهای بین المللی ایجاد شده است. برخی از مهم ترین انواع مقررات حمل و نقل کالا بین المللی عبارتند از:

قوانین لاهه 1924:

جامعه بین المللی دریانوردی تصمیم گرفت قوانینی را ایجاد کند که حمل و نقل دریایی را تنظیم کند. در طول سال‌ها، یکی از کنوانسیون‌ها به حدی جانشین دیگری شده است که امروزه چندین رژیم بین‌المللی وجود دارد که حمل کالا از طریق دریا را تنظیم می‌کند. قوانین لاهه، که در سال 1924 به تصویب رسید، به منظور ارائه یک اقدام قطعی برای حمایت از صاحبان بار و در عین حال ایجاد تعادل بین خطرات تجاری و مسئولیت های قانونی بین حمل کنندگان و صاحبان کالا طراحی شد.

 

کنوانسیون ورشو:

کنوانسیون ورشو که به عنوان کنوانسیون یکسان سازی برخی قوانین مربوط به حمل و نقل هوایی بین‌المللی نیز شناخته می‌شود، یک توافقنامه بین‌المللی است که مجموعه‌ای یکسان از قوانین حاکم بر مسئولیت شرکت‌های هواپیمایی در قبال پروازهای بین‌المللی را تعیین می‌کند. این کنوانسیون در سال 1929 در ورشو، لهستان امضا شد و از آن زمان تاکنون چندین بار اصلاح شده است.

هدف اصلی کنوانسیون ورشو محدود کردن مسئولیت شرکت‌های هواپیمایی در صورت بروز حوادث یا حوادث در سفرهای هوایی بین‌المللی است. حداکثر میزان غرامتی را که یک شرکت هواپیمایی می‌تواند در صورت مرگ، جراحت، یا از دست دادن چمدان یا محموله مسئول بداند، تعیین می‌کند.

طبق کنوانسیون ورشو، شرکت‌های هواپیمایی معمولاً در قبال خسارت حداکثر تا سقف 125000 فرانک طلای فرانسه (معادل تقریباً 10000 دلار آمریکا در زمان امضای کنوانسیون) مسئول هستند. با این حال، اگر مسافر یا فرستنده بتواند ثابت کند که متصدی حمل‌ونقل به قصد ایجاد خسارت یا با بی‌احتیاطی و آگاهی از اینکه احتمالاً منجر به آسیب می‌شود، این مبلغ را افزایش می‌دهد.

کنوانسیون ورشو همچنین شامل مقرراتی در مورد اسناد و مدارک و حمل مسافر، چمدان و بار است. متصدیان حمل‌ونقل را ملزم می‌کند که بارنامه‌های هوایی صادر کنند، که به عنوان قرارداد حمل بین حامل و فرستنده عمل می‌کند و همچنین مسئولیت‌های حامل‌ها را برای جابجایی و تحویل مناسب محموله مشخص می‌کند.

علاوه بر این، کنوانسیون سیستمی را برای تعیین اینکه کدام دادگاه ها صلاحیت رسیدگی به اختلافات ناشی از سفرهای هوایی بین المللی را دارند، ایجاد می کند. این قانون مقرر می‌دارد که دعوا باید در دادگاه‌های کشوری که متصدی حمل‌ونقل در آن اقامت دارد یا در دادگاه‌های کشوری که بلیت خریداری شده یا مقصد در آنجا واقع شده است، اقامه شود.

اگرچه کنوانسیون ورشو از زمان امضای اولیه چندین بار به روز شده است، اما به دلیل قدیمی بودن و عدم توجه کافی به نیازهای سفرهای هوایی مدرن مورد انتقاد قرار گرفته است. در نتیجه، بسیاری از کشورها و شرکت های هواپیمایی مقررات و موافقت نامه های خود را برای تکمیل یا جایگزینی کنوانسیون تدوین کرده اند.

به طور کلی، کنوانسیون ورشو یک توافقنامه بین المللی مهم است که چارچوبی را برای تنظیم سفرهای هوایی بین المللی و ایجاد مسئولیت متصدیان هوایی در صورت بروز حوادث یا حوادث فراهم می کند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که ممکن است در همه شرایط محافظت کافی برای مسافران، کشتی‌گیران یا متصدیان حمل‌ونقل ایجاد نکند و مقررات و توافق‌های اضافی ممکن است برای رسیدگی به پیچیدگی‌های سفرهای هوایی مدرن ضروری باشد.

آیا می دانید حمل و نقل هوایی کالا یک روش حمل و نقل کارآمد و سریع برای محموله های با ارزش بالاست.

آیا می دانید حمل و نقل هوایی کالا یک روش حمل و نقل کارآمد و سریع برای محموله های با ارزش بالاست.

 

قوانین لاهه-ویسبی 1968:

شرایط قوانین لاهه در بروکسل با پروتکل اصلاح مقررات حمل و نقل کالا برای یکسان سازی برخی قوانین مربوط به بارنامه ها در سال 1968 که پروتکل ویسبی نامیده شد، اصلاح شد. اصلاحات مندرج در قوانین Visby جزئی و نه چندان قابل توجه بود و موفق به دریافت تایید جهانی نشد. کنفرانس سازمان ملل متحد در مورد حمل کالا در دریا در سال 1978 در هامبورگ برگزار شد و به عنوان کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد حمل کالا از طریق دریا در سال 1978 به تصویب رسید که به قوانین هامبورگ معروف است.

مطالعه بیشتر در رابطه با   ترخیص کالا

قوانین هامبورگ 1978:

قوانین هامبورگ موازنه وظیفه مراقبت و مسئولیت ها را بیشتر به سمت متصدی حمل و نقل تغییر داد که منجر به شک و تردید نسبت به تصویب قوانین هامبورگ توسط کشورهای بزرگ کشتیرانی شد که بعداً منجر به فروپاشی آن و معرفی رژیم جدیدی به نام قوانین روتردام شد. 2008. کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (UNCTAD)، که برای ارتقای منافع کشورهای در حال توسعه فعالیت می کند، در مورد معرفی قوانین هامبورگ با کمک نهاد حقوقی سازمان ملل متحد برای هماهنگ سازی قوانین تجارت بین المللی، آنسیترال مذاکره کرد. .

قوانین روتردام 2008:

قوانین روتردام که در سال 2008 توسط سازمان ملل متحد پس از مذاکرات بین دولتی که بین سال‌های 2002 تا 2009 انجام شد به تصویب رسید، نسبت به رژیم‌های قبلی با تدبیر بیشتری به موضوع بحث برانگیز مسئولیت‌های متصدی حمل‌ونقل برخورد می‌کند. این امر آن را قادر می سازد برابری در تخصیص خطرات برقرار کند و بین فرستنده و حمل کننده تعادل برقرار کند. قوانین روتردام همچنین در مورد حمل و نقل چندوجهی در رابطه با قوانین بین المللی دریایی اعمال می شود و به مشکلات مختلفی می پردازد که در واقع مشمول قوانین بین المللی اجباری نیستند. با این وجود، قوانین نتوانسته حمایت همه مناطق را جلب کند. منتقدان معتقدند که برخلاف قوانین لاهه، قوانین روتردام به روشی بسیار پیچیده تدوین شده و شبیه به قوانین لاهه است.

حمل و نقل دریایی یک روش حیاتی حمل و نقل کالا است که توسط کنوانسیون های بین المللی مختلف مانند قوانین لاهه-ویسبی و قوانین روتردام برای تنظیم و تعادل مسئولیت های قانونی حاملان و صاحبان کالا اداره می شود.

حمل و نقل دریایی یک روش حیاتی حمل و نقل کالا است که توسط کنوانسیون های بین المللی مختلف مانند قوانین لاهه-ویسبی و قوانین روتردام برای تنظیم و تعادل مسئولیت های قانونی حاملان و صاحبان کالا اداره می شود.

قوانین CMR

کنوانسیون CMR که در سال 1956 به تصویب رسید، حمل و نقل کالا از طریق جاده را تنظیم می کند و مسئولیت متصدیان حمل و نقل در قبال از دست دادن، آسیب یا تاخیر بار در حمل و نقل جاده ای بین المللی را تنظیم می کند.

قوانین TIR

کنوانسیون TIR، مصوب 1975، یک سیستم ترانزیت گمرکی است که مقررات حمل و نقل کالا از طریق جاده را به شکل بین المللی تنظیم می کند. این امکان جابجایی کالا از مرزها را بدون نیاز به ترخیص گمرکی در هر گذرگاه مرزی فراهم می کند.
کنوانسیون TIR یک معاهده بین المللی است که با ارائه یک رویه استاندارد برای ترانسیت گمرکی، جابجایی کالا از مرزها را می کند. بر اساس کنوانسیون TIR، کالاها را می توان در یک کانتینر مهر و موم شده از مرزهای متعدد عبور داد، بدون نیاز به باز شدن کانتینر در هر گذرگاه مرزی. این امر به ساده‌سازی فرآیند گمرکی و کاهش تأخیرها و هزینه‌های مربوط به گذرگاه‌های مرزی کمک می‌کند.

کنوانسیون TIR چندین مدل دیگر نیز دارد که جابجایی کالاها از مرزها را می‌کند. این مدل عبارتند از:

  1. قوانین TIR Carnet :TIR Carnet یک سند گمرکی است که امکان ورود موقت کالا به یک کشور را بدون پرداخت حقوق گمرکی یا مالیات می دهد. TIR Carnet به عنوان تضمینی برای امکان مجدد کالا به کشور عمل می کند و روند گمرکی را با نیاز به حذف اظهارنامه های واردات/صادرات انفرادی در هر گذرگاه مرزی ساده می کند.
  2. TIR-EPD: سیستم TIR-EPD (پیش اظهارنامه الکترونیکی) امکان ارسال الکترونیکی کارت های TIR را به مقامات گمرکی قبل از ورود کالا به مرز می دهد. این امر به ساده سازی روند گمرکی و کاهش زمان انتظار در گذرگاه های مرزی کمک می کند.
  3. سیستم eTIR: سیستم eTIR دیجیتالی کنوانسیون TIR است که هدف آن جایگزینی نسخه الکترونیکی TIR Carnet سنتی مبتنی بر کاغذ است. این امر روند گمرکی را ساده تر می کند و خطر تقلب و اشتباهات مرتبط با اسناد کاغذی را می دهد.

به طور کلی، کنوانسیون TIR و مدل‌های مرتبط با آن، با ساده‌سازی رویه‌های گمرکی و کاهش زمان و هزینه‌های مربوط به گذرگاه‌های مرزی، نقش مهمی در تجارت بین‌المللی ایفا می‌کنند.
کنوانسیون CIM: کنوانسیون CIM که در سال 1951 به تصویب رسید، حمل و نقل کالا از طریق راه آهن را تنظیم می کند و مسئولیت متصدیان حمل و نقل در قبال از دست دادن، آسیب یا تاخیر بار در حمل و نقل ریلی بین المللی را تنظیم می کند.

حمل و نقل ریلی روشی مقرون به صرفه و کارآمد برای جابجایی مقادیر زیاد کالا در مسافت های طولانی است.

حمل و نقل ریلی روشی مقرون به صرفه و کارآمد برای جابجایی مقادیر زیاد کالا در مسافت های طولانی است.

کنوانسیون COTIF

کنوانسیون COTIF که در سال 1985 تصویب شد، حمل و نقل بین المللی مسافر و کالا از طریق راه آهن را تنظیم می کند. این شامل کنوانسیون CIM و قوانین یکسان در مورد قرارداد حمل و نقل بین المللی کالا از طریق راه آهن (CIM/SMGS) است.

جمع بندی مطالب

هر یک از این کنوانسیون ها مجموعه ای از قوانین و استانداردها را تعیین می کند که باید توسط شرکت های حمل و نقل و حمل و نقل درگیر در حمل و نقل بین المللی رعایت شود. هدف آنها تضمین جابجایی ایمن، کارآمد و مقرون به صرفه کالاها و مسافران در سراسر مرزها است و در عین حال از حقوق و منافع همه طرف های درگیر در فرآیند حمل و نقل نیز محافظت می کند.

 

 

فکر میکنی این مقاله چقدر کمکت کرد
0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *